Image1\

Najdete nás na Facebooku

TOPlist

 

Aktuality

Doporučení pro výživu aneb kdo se živí na nezdravých potravinách

 

Doporučení postavená na potravinách, ne živinách

Brazilské ministerstvo zdravotnictví právě v tomto duchu vydalo výživová doporučení pro veřejnost. Ta jsou postavena na potravinách, způsobu stravování a na jídle, ne na živinách. Strava, kterou doporučují, je zdravá, chutná, sociálně a environmentálně udržitelná. Rady v takové formě jsou

srozumitelnější, tím pádem i přijatelnější pro širokou veřejnost.

Brazilská výživová doporučení

1.    Za základ stravy berte přirozené, minimálně průmyslově upravované potraviny.

2.  Oleje, tuky, sůl a cukr používejte v malých množstvích, k dochucení přirozených anebo minimálně průmyslově upravovaných potravin.

3.    Omezte průmyslově upravované potraviny.

4.    Vylučte vysoce průmyslově upravované potraviny.

5.    Jezte pravidelně, ve vhodném prostředí, a pokud je to možné, tak také ve společnosti.

6.    Nakupujte v místech, kde je k dostání pestrý sortiment přirozených a minimálně průmyslově upravovaných potravin.

7.    Naučte se vařit, sdílejte své zkušenosti a vařte.

8.    Plánujte dostatek času pro jídlo a jeho přípravu.

9.    Při jezení mimo domov vybírejte místa, kde si můžete vybrat čerstvě připravovaná jídla.

10.  Dávejte si pozor na reklamy na potraviny.

Nechápu, proč se mnozí naši odborníci a odborné společnosti intenzivně orientují úplně opačně a postrádají nad výživou zdravý nadhled. Proč se tedy naši odborníci zuby nehty drží teze, že je výživa složitá, a odmítají jednoznačně doporučovat přirozené kvalitní potraviny? Proč jim dochucovadla, jako jsou glutamáty nebo úplně zbytečná a s velkou pravděpodobností dokonce i škodlivá umělá sladidla, jak se zdá, vůbec nevadí, a tak je schvalují i ve školních jídelnách? U polotovarů vítají značkování těch „zdravějších“, namísto, aby doporučovali jejich omezení a přednostní jezení základních potravin.

Netvrdím, že výživová věda je nesmysl. Ať se jí odborníci věnují a poznatků využívají třeba k sestavování parenterální výživy v nemocnicích. Jsem však přesvědčena, že při mazání chleba anebo vaření kaše z kvalitních základních potravin nikdo z nás nepotřebuje přepočítávat množství makro a mikroživin a porovnávat je s nejnovějšími vědeckými pokyny.

Komu a jak prospívají vysoce průmyslově upravované potraviny?

Odborné společnosti

Odborné společnosti vydávají doporučení, kolik kterých makro a mikroživin máme konzumovat. Doporučení v průběhu let pružně mění. Živí se složitostí výživy. Roky jsme si na jejich rady dopřávali margaríny s hromadami trans tuků, než zjistili, že trans tuky jsou ze všech úplně nejškodlivější. Průmyslem „vylepšené potraviny“ podle jejich aktuálních doporučení považují za zdravější než základní anebo minimálně upravované, jak demonstrují na případu margarínů a másla.

 

Značkovací firmy

Značkovací firmy jsou organizace, které udělují nejrůznější značky polotovarům podle jejich měřítek (abychom věděli, co jíme). Jedním z kritérií může být například málo přidaných cukrů a nasycených tuků. I přesto, že už několik let přibývá studií, jež prokazují, že nemoci srdce a cév jsou mnohonásobně komplikovanějším problémem než rovnice bůček = ucpané cévy (nasycené živočišné tuky = onemocnění srdce a cév).

Jediným skutečně smysluplným značkám, jako jsou bio a Fair Trade, se přitom mnozí odborníci a odborné organizace vysmívají. Kdybychom doporučovali jíst jen skutečné potraviny, které neobsahují žádná aditiva, není potřeba žádných z uvedených značek polotovarů, a tedy ani existence značkovacích společností.

Potravinářský průmysl

Velkovýrobci potravin vydělávají především na polotovarech. Čím více je potravina průmyslově upravovaná, tím bývá zpravidla ziskovější pro výrobce. Zázračné polotovary vycházejí z nejlevnějších základních surovin, které se upravují k nepoznání. Jsou zpravidla plné cukrů, tepelně poškozených tuků, proteinových izolátů. Proč? Protože jsou levné a dlouho vydrží. Špetka následně přidaných vitamínů nebo čekoholiv jiného, co je zrovna v módě, z nich zdravou potravinu neudělá.

zdroj: http://www.margit.cz/zivi-na-nezdrave-strave/